تهران

انواع گیاهان دارویی که باید بشناسید + خواص گیاهان دارویی

شناخت گیاهان دارویی
گیاهان دارویی از گذشته تا به امروز در درمان بیماری‌ها و همچنین صنعت آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند. اما بسیاری از افراد امروزه با پیشرفت علم طب سنتی و تربیت متخصصان این علم بیش از پیش به شناخت گیاهان دارویی و خواص آن‌ها علاقمند شده‌اند و از آن‌ها استفاده می‌کنند. با گیاهان دارویی همراه تیجور باشید

انواع گیاهان دارویی که باید بشناسید + خواص گیاهان دارویی

همانطور که می‌دانید بسیاری از گیاهان از زمان‌های گذشته تا به حال به عنوان دارو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شده است. همچنین در حال حاضر هم با توجه به این که طب سنتی در میان مردم جا افتاده است و متخصصان این طب به صورت تخصصی روی گیاهان دارویی کار می‌کنند، بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌های خود از متخصصان طب سنتی و گیاهان دارویی استفاده می‌کنند.

البته باید بدانید که در میان این گیاهان دارویی برخی از گیاهان بسیار شناخته شده‌تر هستند که هم به صورت تازه و هم به صورت خشک در دسترس مردم قرار دارند.

در این مقاله قصد داریم شما را با مهم‌ترین گیاهان دارویی که برای سلامتی انسان بسیار مفید هستند آشنا کنیم.

 گیاهان دارویی در طب سنتی
انواع گیاهان دارویی که باید بشناسید

آشنایی با گیاهان دارویی در طب سنتی

قبل از آن که شما را با انواع گیاهان دارویی آشنا کنیم بهتر است که ابتدا شما را با تعریف گیاهان دارویی که به چه گیاهانی گفته می‌شود آشنا کنیم. گیاهان درمانی که در کشور ما به عنوان گیاهان دارویی شناخته می‌شوند، گیاهانی هستند که دارای ساقه، میوه یا گل هستند. این گیاهان پس از آن که میوه خود را تولید کردند از بین می‌روند و عمر چندانی ندارند و دارای خاصیت زیادی هستند. با این حال با توجه به این که این گیاهان فواید زیادی دارند اما بسیاری از مقالات علمی تاکید بر این دارند که افراد نباید بدون مشورت پزشک متخصص از این گیاهان دارویی استفاده کنند زیرا مصرف آن‌ها به صورت خودسرانه ممکن است که مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد.

 گیاهان دارویی در طب سنتی
آشنایی با گیاهان دارویی در طب سنتی

اسم انواع گیاهان دارویی به همراه خاصیت آن‌ها:

در ادامه به معرفی معروف‌ترین گیاهان دارویی و درمانی می‌پردازیم:

1. گیاه دارویی بابونه

اولین گیاهی که به عنوان گیاه دارویی قصد داریم به شما معرفی کنیم گیاه دارویی بابونه است. این گیاه قابلیت این را دارد که بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند. از ویژگی‌های این گیاه می‌توان به درمان سرماخوردگی، رفع گلو درد، کمک به هضم غذا و معده درد اشاره کرد.

2. خواص دارویی و درمانی سیر

یکی از فواید سیر خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریال آن می‌باشد. اگر قصد دارید یک زندگی سالم داشته باشید به آنتی بیوتیک طبیعی نیاز دارید که می‌توانید سیر مصرف کنید. بسیاری از مردم به دلیل آن که آگاهی کافی از خواص و فواید سیر ندارند آن را به ندرت مصرف می‌کنند. یکی از دلایلی که افراد از مصرف سیر پرهیز می‌کنند این است که دهانشان بوی بد می‌گیرد اما باید بدانید که فواید آن به قدری زیاد است که بوی بد دهان در مقابل فواید آن هیچ است.

خواص گیاهان دارویی
خواص دارویی و درمانی سیر

3. خواص دارویی و درمانی شیرین بیان

این گیاه از زمان‌های گذشته تا به حال برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی، درمان بیماری‌ها و دردها مورد استفاده قرار می‌گرفته است بنابر این می‌توان گفت که گیاه شیرین بیان از جمله گیاهان بسیار مفید برای سلامتی است.

4. خواص درمانی زنجبیل

زنجبیل یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است که خواص و فواید زیادی دارد از جمله خواص این گیاه می‌توان به خاصیت آنتی اکسیدانی، آنتی بیوتیکی، ضد التهابی، ضد قارچی، ضد سرطان، ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن اشاره کرد. تمامی این موارد موجب کاهش رادیکال‌های آزادی که منجر به سرطان می‌شوند شده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن فرد تقویت می‌شود. علاوه بر این موجب بهبود گردش خون، گلو درد و سرما خوردگی و همچنین کاهش اشتها و کاهش قند خون می‌شود. توجه داشته باشید که اگر شما داروهای فشار خون یا داروی قلبی مصرف می‌کنید قبل از استفاده از زنجبیل با پزشک خود حتما مشورت کنید.

اسم انواع گیاهان دارویی
خواص درمانی زنجبیل

5. خواص درمانی زالزالک

زالزالک از جمله گیاهان درمانی است که برای رفع اضطراب و رسیدن به آرامش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه بر روی سیستم قلبی و عروقی نیز تاثیر گذاشته و در نهایت موجب تسکین دردهای قلب و رفع استرس می‌شود.

6. خواص درمانی گیاه اکالیپتوس

حال به گیاه اکالیپتوس می‌رسیم. این گیاه دارای خواص بسیار زیادی است که شاید کمتر بدانید. از مهم‌ترین خواص آن به تسکین دردهای عضلانی و مسکن بودن این گیاه می‌توان اشاره کرد. همچنین بخور اکالیپتوس منجر به باز شدن مجاری تنفسی در مواقع سرماخوردگی خواهد شد. به علت خواص ضد باکتری و ضد میکروبی که دارد در صنعت دندان پزشکی نیز بسیار استفاده می‌شود. همین ویژگی‌ها موجب شده اکالیپتوس به عنوان یک گیاه منحصر به فرد شناخته شود.

انواع گیاهان دارویی عطاری
خواص درمانی گیاه اکالیپتوس

7. خواص دارویی و درمانی گیاه گزنه

گیاه گزنه که در میان مردم بسیار پرطرفدار و شناخته شده است از خواص زیادی برخوردار است. به عنوان مثال از ریشه این گیاه برای درمان بیماری‌های مفصلی و به عنوان گیاه ادرار آور استفاده می‌کنند. قسمت فوقانی گیاه برای دفع سنگ کلیه و عفونت‌های دستگاه تناسلی بسیار مفید می‌باشد. همچنین شما می‌توانید از این گیاه برای درمان حساسیت، آلرژی‌های فصلی، آرتروز و کنترل میزان قند خون در دیابت استفاده کنید.

8. خواص دارویی و درمانی گیاه خار مریم

این گیاه علاوه بر آن که بر روی سلامت جسمانی تاثیر می‌گذارد بر روی روان و افکار هم تاثیرات مثبتی می‌گذارد. بدین صورت که بسیاری از مشکلات فکری، خلقی و روحی شما را بهبود می‌بخشد. این گیاه به دلیل آن که ارزش دارویی علمی دارد و همچنین در زمان گذشته در میان مردم بسیار پر طرفدار بوده است در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خاصیت گیاهان دارویی
خواص دارویی و درمانی گیاه خار مریم

9. خواص درمانی گیاه بومادران

گیاه بومادران طبعی گرم دارد و در گذشته از برگ‌های آن برای تقویت جریان خون در زمان بروز جراحات استفاده می‌کردند. همچنین گیاه بومادران را می‌توان به عنوان دمنوش برای جلوگیری از بروز سرما خوردگی استفاده کرد. از دیگر فواید این گیاه می‌توان به خاصیت ضد عفونی کنندگی، رفع خستگی، ضد انگل و برطرف کردن دردهای استخوانی اشاره کرد.

10. خواص درمانی و دارویی آلوئه‌ورا

این گیاه طبعی معتدل دارد. از جمله مهم‌ترین خاصیت آلوئه‌ورا می‌توان به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد. بسیاری از مردم از زمان‌های گذشته تا به حال برای درمان بریدگی، سوختگی یا عفونت‌های سطحی از این گیاه استفاده می‌کردند. علاوه بر این موضوع اگر این گیاه را با آب مصرف کنید هضم غذا بهتر می‌شود. از دیگر خواص آلوئه‌ورا می‌توان به ترمیم بافت‌های پوست، کاهش قند خون، از بین بردن بیماری ترش کردن معده و رفع اگزما اشاره کرد.

فواید گیاهان دارویی
خواص درمانی و دارویی آلوئه‌ورا

11. خواص دارویی و درمانی دارچین

یکی از خواص مهم دارچین، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است. از دیگر خواص این گیاه می‌توان به خاصیت ضد میکروبی، ضد باکتریایی، ضد التهابی و تسکین دهنده درد اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام گرفته نشان داده شده است که گیاه دارچین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و قابلیت این را دارد که به بهبود بیماری‌های قلبی و همچنین اختلالات عصبی کمک کند. شما با مصرف دمنوش دارچین می‌توانید از خواص زیاد آن به راحتی بهره‌مند شوید.

12. خواص دارویی و درمانی مرزنجوش

به طور کلی از گل و برگ و جوانه این گیاه برای مصارف زیادی می‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال عطر گرم گیاه مرزنجوش قابلیت این را دارد که سیستم عصبی و روان را تقویت کند. همچنین می‌تواند موجب کاهش وسواس فکری نیز شود. از این گیاه برای درمان تشنج، تقویت معده، استفراغ و اسهال استفاده می‌شود.

انواع گیاهان دارویی کوهی
خواص دارویی و درمانی مرزنجوش

چه افرادی نباید از گیاهان دارویی استفاده کنند؟

  • افرادی که داروهای دیگری هم مصرف می‌کنند.
  • افرادی که عمل جراحی را پیش رو دارند.
  • افرادی که به بیماری‌های جدی همچون مشکلات کبدی و کلیوی مبتلا هستند.
  • افراد مسن
  • زنان شیرده و باردار

توجه: توجه داشته باشید که گیاهان دارویی باید دور از دسترس اطفال نگهداری شوند.

نکاتی که باید در نظر داشته باشید:

  • در صورت مصرف گیاهان دارویی به صورت سر به خود و بدون مشورت با پزشک، ممکن است که عوارض جانبی و یا واکنش بد این گیاهان را تجربه کنید.
  • در صورت مواجه شدن با واکنش‌های بد یا عوارض جانبی حتما نزد پزشک بروید.

توجه: قبل از مصرف هر گونه گیاه دارویی حتما نزد پزشک بروید و از او مشورت بگیرید.

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی